ششمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ششمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي
نوشته شده در یک شنبه 27 فروردين 1391
بازدید : 694
نویسنده : میثم حیدری

  نماینده دادستان ادامه داد: با بررسی انجام شده می‌توان فهمید که در زمان مدیریت آریا، بدهی گروه ملی افزایش یافته است که نشان‌دهنده عدم مدیریت صحیح و همچنین نیت شوم گروه است. در بسیاری از موارد اصلا در قبال گشایش ال‌سی‌ها نه کالایی داد و ستد شده و نه اصول اولیه بازگشایی رعایت شده است.

فراهانی افزود: در اثبات رد ادعای وکلا باید گفت جمع کل گردش حساب خسروی در سال‌های ۸۸ تا ۹۰، ۳۱ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال بوده است. کشور برای پیشرفت نیازی به پرداخت رشوه ندارد و بدون جعل هم می‌توان در راه پیشرفت کشور قدم برداشت.

نماينده دادستان: متهم  با تعدادي از نمايندگان مجلس و مديران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت و راه آهن ارتباط داشته است

وی گفت: مه‌آفرید نخ تسبیحی بود تا دانه‌های تسبیحی که قرار بود این جرایم را انجام دهند به هم متصل کند. در این میان می‌توان به ارتباط گسترده میان مه‌آفرید و برخی مدیران اجرایی، نمایندگان، مدیران ارشد بانک‌ها و تشکیل شرکت‌های خارجی اشاره کرد.

فراهانی با اشاره به تعدد حساب‌های بانکی و استفاده از مدیران موجه استانی، تعداد بالای ال‌سی‌ها و رشد انفجاری ۱۵۴ درصدی‌ شرکت‌ها گفت: آمار نشان می‌دهد که این گروه ۵ یا ۶ شرکت بیشتر نبوده است و از سال ۸۵ جهش خود را شروع کرده اما از سال ۸۸ تا ۹۰ این رشد انفجاری بالا می‌رود که ناشی از جرم و فساد است لذا این ادعا که ما سوءنیت نداشته‌ایم در مورد تمام متهمان قابل قبول نیست.

«س.ک»:  قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم / پولی که خسروی به من داد خیریه بود !

در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد بزرگ مالی، «س.ک» رئیس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز برای اخرین دفاع در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای «ر» از من خواسته بود ال‌سی‌ها را باز کنم. من از آشنایی او و خسروی باخبر نبودم.

وی با بیان اینکه قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم گفت: تمام هزینه‌های بلیط‌های مرا شرکت آریا تقبل می‌کرد. این گروه دفتر هواپیمایی داشت.

متهم گفت: پولی که خسروی به من داد خیریه بود و کلا ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان گرفتم. تمام شبکه بانک صادرات از موضوع بازگشایی ال‌سی‌ها باخبر بودند.

وی در ادامه دفاعیات خود گفت: خسروی از مشتریان خاص بود و اعتبارسنجی او توسط اعتبارات کارشناسان بانک صادرات انجام می‌شد. من قرار نبود در شعبه کار استعلام را انجام دهم.

متهم: 40 بار از شعبه بازرسی شد اما کسی نگاه نکرد که چرا برخی از ال‌سی‌ها نیست / من هیچگونه جعلی انجام ندادم

متهم در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه چرا بازرسان متوجه چیزی نشدند گفت:  تمام چیزهایی که می‌گویم مربوط به قبل از دستگیری است. بیش از ۴۰ بار از شعبه بازرسی شد اما کسی نگاه نکرد که چرا شماره برخی از ال‌سی‌ها وجود ندارد. من هیچگونه جعلی انجام ندادم.

وی ادامه داد: من مهر و امضای خودم را می‌زدم، چرا نماینده حقوقی و وکیل بانک صادرات می‌گوید جعل شده است؟ چرا به من اتهام پولشویی می‌زنید؟ اگر می‌خواستم پولشویی کنم که می‌رفتم و اسلحه قاچاق می‌کردم. من رشوه نداده‌ام.

متهم در پاسخ به این سوال قاضی که پس چه کسی به «ر» پول داد گفت: به من گفتند بابت کاری به او ۳۰ میلیون تومان بدهم.

قاضی : شما برای پرداخت پول به خسروی از هم سبقت می‌گرفتید

قاضی گفت: به این کار حق‌السکوت می‌گویند و شما برای پرداخت پول به خسروی از هم سبقت می‌گرفتید و این نشان‌دهنده باندی بودنتان است.

متهم درباره اینکه چرا ال‌سی‌ها را ثبت نمی‌کردند گفت: من بیشتر از اندازه سقف مجوزم گشایش کردم به همین دلیل ثبت نمی‌کردم. چون غیرقانونی بود این کار را کردم.

بعد از متهم، وکیل وی در جایگاه قرار گرفت و گفت: بحث فساد فی‌الارض فاقد جنبه‌های معنوی و مادی جرم است. به واسطه ارتباطات گسترده خسروی با مدیران به نظر می‌رسد موکل من با فساد ارتباطی ندارد. گویا پرونده دیگری باید باشد. به نظر می‌رسد نمی‌توان گفت چون موکل من همکاری داشته است اتهام عضویت در باند را به او زد.

وی ادامه داد: از موکل من به عنوان ابزار استفاده شده است.

بعد از اظهارات وکیل و اخذ آخرین دفاعیات، رسیدگی به اتهامات این متهم به پایان رسید و وکیل وی عنوان کرد که مشروح دفاعیات خود را در قالب لایحه ارائه خواهد کرد. 


در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی،‌ «س.م» مدیر بانک ملی شعبه کیش در جایگاه قرار گرفت و در اظهارات قابل تأمل خود با بیان اینکه ۱۸ سال کار مدیریتی کردم گفت: ۷ ماه زندان بودن خودش یک‌جور طلبگی و دانشگاه رفتن است. در این مدت ۵ بار قرآن را ختم کردم. با نهج‌البلاغه انس گرفتم و از خداوند ممنونم که اجازه داد آنها را تجربه کنم.

وی ادامه داد: من رده ۵ چارت بانک ملی هستم. خسروی در سطر اول چارت است. آقای «الف» مدیر مستقیم من در کیش است که او هم در تهران است. من رئیس شعبه کیش هستم که یکی از ۲۰ شعبه زیرمجموعه «الف» است.

متهم : خاوری دارد عشق و حال می‌کند ، من و خانواده‌ام زجر می کشیم / خاوری طی‌الارض کرده است اما من به عنوان فساد فی‌الارض متهم هستم

متهم گفت: ۲۸ هزار میلیارد دیسکانت که تنها یک‌ششم کل آن در شعبه من اتفاق افتاده است. تمام اینها در یک رده هست و از آقای «الف» دستور تنزیل می‌گرفتیم. متأسفم از اینکه در جایی کار کردم که خاوری مدیرعامل آنجا بوده است. خاوری طی‌الارض کرده است اما من به عنوان فساد فی‌الارض متهم هستم. خاوری دارد عشق و حال می‌کند اما من و خانواده‌ام در حال زجر کشیدن هستیم.

وی خطاب به خاوری گفت: شما به مملکتت پشت کردی اما مطمئنم که دستگیر می‌شوی و در روز قیامت جواب این کارت را خواهی داد. شما پا روی خون شهدا گذاشتی اما من در یک دادگاه صالح محاکمه می‌شوم و حداقل خیالم راحت است که در کشور خودم هستم.

«س.م» گفت: من برای همه کارهایم دستور کتبی و شفاهی گرفته‌ام. صبح‌ها که مدارک تنزیل را آماده می‌کردیم آنها به سرعت جلسات را تشکیل می‌دادند. آقای «الف» بارها گفته بود که مدیران بالا به من فشار می‌آورند. او به من می‌گفت مدیر بانک پشت قاضی است و نیازی به نگرانی نیست. بازرسی و حراست زیرمجموعه مدیرعامل بودند و من نمی‌توانستم به جایی بگویم.

وی افزود: بازرسی که پیش ما آمده بود با یک تلفن از دفتر مدیریت به تهران برگشت و اصلا بازرسی نکرد. از طرف آقای «الف» به من گفته شد که خسروی مشتری خوبی است. من جوابگوی کاری هستم که کردم.

قاضی گفت: من که کار بانکی نکرده‌ام می‌دانم نمی‌شود یک‌ بار فولاد ۳ هزار تریلی، ظرف ۵ ساعت جابه‌جا شود.

متهم گفت: به خدا قسم من خبر نداشتم؛ ما اهمال کردیم که برخی از مجوزها را بررسی نکردیم.

متهم: فرصت نظارت نداشتم و به همکاران زیردست خود اعتماد کرده بودم / اگر محکوم شوم چوب عدم نظارت را خورده‌ام

وی در پاسخ به اظهارات قاضی مبنی بر اینکه یک اهمال شما کشور را به این مشکلات انداخته است گفت: من رئیس هیئت ‌مدیره شعبات  بانک‌های کیش و رئیس هیئت دوچرخه سواری کیش بودم. فرصت نظارت نداشتم و به همکاران زیردست خود اعتماد کرده بودم. من از کارهای ارزی و ال‌سی‌ها اطلاع نداشتم و کارمندان خود را به آقای الف ارجاع داده بودم و اگر محکوم شوم چوب عدم نظارت را خورده‌ام.

وکیل مدافع متهم خطاب به قاضی گفت: هنوز هم مدارک موردنیاز برای گشایش‌های بین بانکی جا نیفتاده شما چطور از موکل من توقع دارید این موارد را بداند.

وی در پاسخ به اظهارات قاضی مبنی بر اینکه باید آنها را می‌دانست گفت: من درخواست کارشناسی پرونده را دارم تا موضوع مشخص شود.

قاضی از وکیل پرسید دقیقا کارشناسی چه موضوعی را می‌خواهید که وکیل گفت: میخواهم رعایت تمام موارد کارشناسی در پرونده شده باشد.

بعد از اظهارات وکیل و اخذ آخرین دفاعیات متهم، رسیدگی به اتهامات این متهم نیز به پایان رسید و دادگاه وارد رسیدگی به اخذ آخرین دفاع از متهم دیگر پرونده «ب.ب» شد.

متهم:مدیران دسته چک‌های سفید امضا را در اختیار خزانه‌دار می‌گذاشتند

قاضی خطاب به متهم گفت: چه زمانی وکالت سهام به نام شده خودت در بانک آریا را دیدی که متهم گفت: همان لحظه که به نامم شد در محضرخانه وکالت بلاعزل دادم. خانم «الف» در جلسه حضور دارند و می‌توانید از ایشان سوال کنید آیا در گروه چیزی به نام من است یا خیر. من از منشاء پول‌ها خبر نداشتم و همانطور که ایشان گفته بود که گزارش‌های مالی را فقط به «الف.ش» و خسروی می داده است. ما از منابع خبر نداشتیم.من از بابت زدن امضای خسروی قصد پر کردن جیبم را نداشتم بلکه قصدم راه افتادن کارها بوده است. روال در مجموعه آریا اینگونه بود که مدیران همه دسته چک‌های خودشان را سفید امضا در اختیار خانم «الف» قرار می‌دادند.

دادگاه با اخذ آخرین دفاع 3 متهم به پایان رسید

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، با دستور قاضی سراج دقایقی قبل به پایان رسید.

زمان برگزاری هفتمین جلسه رسیدگی به این پرونده و مشخصات متهم یا متهمانی که در جلسه بعد حضور خواهند یافت، در آینده اعلام خواهد شد.


تماس با ما

:: برچسب‌ها: ششمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: