وحشت تحریم‌کنندگان از قطع صادرات نفت ایران در سرمای زمستان + ادامه مطلب
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 430
نویسنده : میثم حیدری

 

 

وحشت تحریم‌کنندگان از قطع صادرات نفت ایران در سرمای زمستان

خبرگزاري يا مهدي: یک کارشناس عراقی با اشاره به اینکه کشورهای وابسته به نفت ایران از تحریم های نفتی علیه ایران وحشت دارند،گفت: فعالیت صلح آمیز هسته ایران دلیل تحریم های نفتی ایران نیست.

خبرگزاری فارس: وحشت تحریم‌کنندگان از قطع صادرات نفت ایران در سرمای زمستان

 

حسین الجواهری یک کارشناس نفتی عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه تحریم های نفتی که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا در 6 ماهه گذشته بر ایران اعمال شده است چه آثاری را در بازار جهانی نفت بر جای گذاشته است، گفت: هم اکنون ترس مجدد کشورهای وابسته به نفت ایران موجب شده است تا قیمت جهانی نفت افزایش یابد و این افزایش قیمت می تواند فشارهای اقتصادی زیادی را به آنها وارد کند.

وی ادامه داد: ترس از افزایش دوباره قیمت نفت در روزهای سرد می تواند اقتصاد این کشورها را با بحران مواجه کند، همانند آنچه که سال گذشته در فصل زمستان رخ داد و مهمترین نمونه عدم تامین سوخت زمستانی به اندازه کافی است که می توان از آن یاد کرد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: اتحادیه اروپا و آمریکا به دنبال این هستند که صادرات نفت ایران را به طور کامل متوقف کنند و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی کنند، حتی منافع اقتصادی کشورهای وابسته به نفت ایران نیز برایشان به هیچ عنوان اهمیت ندارد.

الجواهری تصریح کرد: آنچه که باید به آن دقت نظر داشت این است که این تحریم ها به دلیل فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران نیست، بلکه آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال خواسته های دیگری از این تحریم ها علیه ایران هستند.

وی ادامه داد: وزیر نفت ایران اعلام کرده است که اگر قرار باشد اتحادیه اروپا و آمریکا دست به تحریم های جدید نفتی علیه ایران بزنند باید منتظر باشند که ایران پیش‌دستی کرده و در زمستان صادرات نفت خود را قطع کند.

این کارشناس عراقی تصریح کرد: این اظهارات وزیر نفت ایران از موضع قدرت است و از ابتدا باید با اتحادیه اروپا و آمریکا اینگونه برخورد کرد که مراقب رفتارهای غیرعاقلانه خود باشند.

الجواهری خاطرنشان کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا می پندارند که ایران اگر نفت خود را صادر نکند اقتصادش فلج می شود در صورتی که به نظر می رسد باید در شرایط کنونی وضعیت ذخایر ارزی ایران بسیار مناسب باشد و تا مدتها بدون نفت نیز بتواند گذران امور کند ولی آمریکا معتقد است که هم اکنون 80 درصد از بودجه سالانه ایران از درآمد های نفتی تامین می شود که البته فکر می کنم سهم نفت در بودجه ایران کمتر از 80 درصد است زیرا شاهدیم که باکاهش صادرات نفت ایران به دلیل تحریم آسیب جدی به درآمدهای  کشور وارد نشد.

این کارشناس انرژی اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت تولید نفت ایران روزانه 4 میلیون بشکه است و حتی قصد دارد با یک سرمایه گذاری مناسب ضریب بازیافت نفت را نیز افزایش دهد که اینکار آینده اقتصاد ایران را نیز درخشان می کند.

وی ادامه داد: روزهای خوب اقتصاد ایران نیز از راه می رسد زیرا پس از اعمال این تحریم ها تولید نفت ایران به 2 میلیون 750 هزار بشکه رسید که امروز شاهد هستیم تولید نفت ایران به 3 میلون بشکه در روز نیز رسیده و در حال افزایش است.

الجواهری ادامه داد: ایران اقدامات خوبی نیز در زمینه تولید بنزین و فرآورده های نفتی انجام داده و سرمایه گذاری هایی نیز در زمینه ساخت پالایشگاه ترتیب داده که می تواند ایران را از وارد کننده صرف بنزین به صادر کننده تبدیل کند.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید در سال های 2009 و 2010 ایران وارد کننده بنزین بود اما بایک حرکت وچرخش مناسب تبدیل به تولید کننده شد و هم اکنون نیازی به بنزین تولیدی دیگر کشورهای خاورمیانه ندارد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: باراک اوباما در چنین شرایطی که ایران توانسته است روی پای خود بایستد تصمیم به تشدید تحریم نفتی و حتی گازی علیه ایران گرفته است اما دوباره اعلام کرده که کشورهایی مانند هند، چین و کره جنوبی از این تحریم ها معاف هستند.

الجواهری ادامه داد: آمریکا و اتحادیه اروپا اقرار می کنند که به هیچ عنوان تحریم های اقتصادی نمی تواند اقتصاد ایران را فلج کند، این موضوع را نیز نشریه نیویورک تایمز طی گزارشی بیان کرده است و ازاین بابت امریکا و اتحادیه اروپا و حتی شریکشان اسرائیل ناراحت هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل این نشریه اعلام کرده است بهتر آن است که برای مدت طولانی آمریکا دست از سر ایران بردارد و به اقتصاد بحران زده خود برسد تا بتواند رفاه را دوباره به مردم آمریکا بازگرداند.

انتهای پیام/م

 

فارس


تماس با ما

:: موضوعات مرتبط: اخبار (سياسي) , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: تحريم , تحريمات نفتي , كارشناسان , زمستان , فصل سرما ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: