مژده به دامادهای کمتر از 25 سال
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مژده به دامادهای کمتر از 25 سال
نوشته شده در جمعه 9 تير 1391
بازدید : 618
نویسنده : میثم حیدری

   

 

از واجدین شرایط افزایش مبلغ دو میلیون تومانی به سقف تسهیلات ازدواج پسرهایی هستند که پیش از سن 25 سالگی تصمیم به ازدواج گرفته‌اند.


 

ازدواج

 

بر اساس مصوبات جلسه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج  برای 4 گروه از جوانان واجد شرایط، به 8 میلیون تومان افزایش یافت و از این پس واجدینی که دارای یکی از 4 شرط اعلام شده هستند، می‌توانند پس از انعقاد پیمان ازدواج از وام 8 میلیونی بهره‌مند شوند.

به گزارش « تبیان» این مصوبه از سوی مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مۆسسات اعتباری بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ و از ابتدای سال 1391 قابل اجرا است و جوانان واجد شرایط می‌توانند 2 میلیون بیشتر از سایرین تسهیلات ازدواج بگیرند.زوج‌هایی با مهریه 110 سکه ای

بنا بر یکی از مفاد مصوبه جدید، دخترانی که مهریه آنان تا 110 سکه بهار آزادی است از واجدین شرایط وام 8 میلیونی هستند. زمستان سال گذشته بود که در بررسی‌های لایحه پر حاشیه حمایت از خانواده، بهارستانی‌ها به مسئله تعیین سقف برای مهریه رسیدند. از آنجا که بر اساس قوانین اسلامی مهریه قراردادی میان زن و مرد است و مرد اختیار این  را دارد که هر مبلغی را به عنوان مهریه همسرش ثبت کند، مجلسی‌ها نمی‌توانستند ثبت ارقام نجومی مهریه را به کنترل خود در بیاورند. این شد که با پیشنهاد لاله افتخاری نماینده مردم تهران در نهمین دوره مجلس؛ قرار شد مهریه خانم‌ها هر چقدر هم که هست، داماد تنها موظف به پرداخت عندالمطالبه 110 سکه  از آن باشد.

از این پس اگر مهریه خانمی بیش از 110 سکه باشد، ما به التفاوت تنها در صورتی پرداخت شود که داماد توانایی پرداخت آن را داشته باشد و دیگر آقایان برای پرداخت مهریه های بالای 110 سکه راهی سلول‌های زندان نشوند

افتخاری همچنین گفته بود که عدد 110 را از نام نامی حضرت علی (ع) اقتباس کرده است. در هر حال نمایندگان مردم تصویب کردند که از این پس اگر مهریه خانمی بیش از 110 سکه باشد، ما به التفاوت تنها در صورتی پرداخت شود که داماد توانایی پرداخت آن را داشته باشد و دیگر آقایان برای پرداخت مهریه های بالای 110 سکه راهی سلول‌های زندان نشوند. دولت هم در تایید این مصوبه مجلس، وام 8 میلیونی خود را پیش از هر کس به زوج‌هایی اختصاص داده است که 110 سکه را به عنوان مهریه خود انتخاب کرده‌اند. بر همین اساس دكتر محمود بهمنی ـ رییس‌ كل بانك مركزی ـ كه در صحن علنی مجلس حاضر شده بود گفت که به كسانی كه مهریه آن‌ها كمتر از 110 سكه باشد هشت میلیون تومان وام ازدواج اختصاص می‌یابد.

ازدواج

 

دامادهای کمتر از 25 سال

 

دومین گروهی که بر اساس این مصوبه جدید می‌توانند از مهریه 8 میلیونی استفاده کنند، پسرهایی هستند که پیش از سن 25 سالگی تصمیم به ازدواج گرفته‌اند. البته بماند که در دوره و زمانه ای که پسران در سن 25 سالگی تنها توانسته‌اند مدرک لیسانس خود را بگیرند و خدمت مقدس سربازی را پشت سر بگذارند و در بهترین شرایط شاید توانسته باشند به تازگی به خدمت شرکت یا اداره ای در آمده باشند و کل پس‌اندازشان به یکی دو میلیون هم نرسیده است، چطور می‌توانند از پس هزینه های کمر شکن ازدواج بر آید! مگر اینکه پسر 25 ساله مذکور دارای خانواده ای متمول باشد که بتواند هزینه های عروسی را هم به دوش بکشند که البته 2 میلیون وام ازدواج اضافه، شاید نتواند دردی از آن‌ها دوا کند، اما امیدواریم این وعده بتواند تأثیری در افزایش تمایل به ازدواج در آن‌ها بگذارد و این موضوع با آموزش قناعت در خانواده شدنی است.

دولت هم در تایید این مصوبه مجلس، وام 8 میلیونی خود را پیش از هر کس به زوج‌هایی اختصاص داده است که 110 سکه را به عنوان مهریه خود انتخاب کرده‌اند

سایر واجدین شرایط وام 8 میلیونی

از دیگر واجدین شرایط افزایش مبلغ دو میلیون تومانی به سقف تسهیلات ازدواج، هر یک از دختران یا پسرانی که یکی یا هر دوی آن‌ها پدر خود را از دست داده‌اند. همچنین اگر عروس یا داماد دانشجوی دانشگاه‌ها یا طلبه حوزه های علمیه و در حال تحصیل باشند هم می‌توانند از 2 میلیون وام اضافه استفاده کنند. بر اساس تبصره این قانون، هر یک از دختر و پسرها می‌توانند فقط از افزایش مبالغ تسهیلات ازدواج برای یک بند از بندهای بالا برخوردار شوند، لذا زوجینی كه مشمول بیش از یكی از شرایط فوق باشند به عنوان مثال مهریه‌شان تا 110 سكه و یكی یا هر دو نفر دانشجو باشند، نمی‌توانند بیش از 8 میلیون تومان وام دریافت كنند.

ازدواج

 

مشوق‌هایی که ازدواج پایدار را ترویج نمی‌کنند

به رغم اینکه افزایش وام ازدواج به خودی خود یکی از اقدامات صحیح دولت است، اما اینکه این اقدام تشویقی تنها برای عده ای با شرایط خاص باشد و سایرین کماکان از وام 6 میلیون ازدواج استفاده کنند که در نهایت تنها 3 میلیون به هر کدام از آن‌ها می‌رسد، عادلانه به نظر نمی‌رسد. اگر هزینه های سرسام آور تهیه مسکن مستقل چه رهن و چه اجاره در کنار هزینه عروسی و تهیه جهیزیه بگذاریم تازه متوجه می‌شویم که این 3 میلیون تومان چقدر می‌تواند جوابگوی هزینه های کلان عروس دامادهای جوان باشد. از سوی دیگر دولت چرا بودجه بیشتری را در برای تسهیلات ازدواج در نظر نمی‌گیرد تا وام ازدواج به مبلغی افزایش یابد که زوج‌های جوان بتوانند از طریق آن از پس قسمت اعظمی از هزینه های ازدواجشان برآیند و از این طریق به تشکیل خانواده تشویق شوند. از طرف دیگر وقتی دولت افزایش 2 میلیونی را تنها به پسران کمتر از 25 سال محدود می‌کند، فکر این را هم باید بکند که جوانانی در سنین بالاتر و اماده تر برای ازدواج هستند که به این وام نیاز مبرمی دارند و این مبلغ می‌تواند بیشتر گره از کار آن‌ها بگشاید .

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان


تماس با ما

:: موضوعات مرتبط: اخبار (سياسي) , عمومی , متفرقه , ,
:: برچسب‌ها: داماد , عروس , مراسم عروسي , مژده , وام ازدواج , تقاضاي وام , داماد , عروس , مراسم عروسي , مژده , وام ازدواج , تقاضاي وام , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: